Maandag 19 februari 2018

SPORT Aikido gastlessen Willem Alexander school

WOERDEN > Ze had het al een paar keer gevraagd: please...? Tja, daar kan je haast geen nee meer tegen zeggen. Haar leraar zou contact met mij opnemen over een geschikte datum. Dat deed de docent Niels inderdaad kort daarop, met het verzoek om voor ook nog twee andere klassen een aikido gastles te verzorgen. Ja, geen probleem, als we er zijn, maakt dat niet zo veel meer uit. Het zou de datum woensdag 31 januari worden. In de ochtend vanaf 10:00 uur, drie groepen van een half uur achter elkaar. Eerst een rondje om het gebouw van de school heen. Er bleken meerdere basisscholen in te zitten. Bij de juiste ingang de auto voor de deur, de trap op en naar binnen. Drie kleine kindjes zaten aan een tafel iets ingewikkelds te maken. Tong tussen de lippen uit de mond, de knuistjes geklemd om een pen en driftig te schrijven in een schoolschriftje. Twee jongens en een meisje. Het jongetje keek verbaasd op en riep: hé meester Peter?! Ook ik was verrast Sebastiaan - ook een leerling van Aikido Groene Hart, hier te zien. Wat zijn jullie aan het doen hier met zijn drietjes? We zijn ingewikkelde sommen aan het maken. Okay, ik zoek meester Niels, vertelde ik. Oh, ik weet waar dit zit en zal je er wel even naar toe brengen. Uhhh, ik moet het wel even tegen de juffrouw vertellen. Ik braaf wachten en al snel kwam hij weer naar me toe rennen. Na meester Niels, werd ik naar de gymzaal gebracht door deze kleine aikidoka. Door vele gangetjes, en paadjes, trap op en af, wel vier deuren door en ja hoor de sportzaal waar we de aikido gastles zouden geven. Kort erachteraan kwam Bas Smeulders er ook aan.

We hadden maar kort de tijd per groepje en moesten de zaal nog in orde maken. De docent vertelde dat de kinderen ons konden helpen. Dat was mooi. Snel wat instructies gegeven en al snel lagen zestien blauwe matten in het midden en twee rolmatten ernaast. Ik klap in mijn handen en iedereen neemt snel plaats op de rolmat voor ons. Grote ogen vol verwachting zaten naar de twee in aikido kostuum geklede heren te kijken. We stellen ons voor, geven aan dat we er waren op verzoek van Charlotte Dros hun klasgenootje en vragen aan de kinderen of ze weten wat aikido is. Een vechtsport... een verdedigingsport...net als judo, nee joh, als karate. Ik begin het rustig uit te leggen, ook dat aikido de meest moderne krijgskunst is die we hebben op dit moment. Ik vraag hoe je iemand op de grond kan krijgen die groter en sterker is dan jij? Gewoon een schop in zijn buik... Dat zou kunnen, maar zo doen wij het niet als aikidoka. Balansverstoring, roept er dan eentje van achteren. Inderdaad, en ik steek mijn duim omhoog. Laten we daar maar een mee beginnen. Na al die jaren hebben we een leuk arsenaal aan eenvoudige balansverstoringsoefeningen die we de kinderen kunnen laten doen. Als je het een beetje opbouwt met wat spanning erin, ervaren de kinderen deze als hartstikke leuk. Ik vraag wie er goed kan surfen, skateborden, skiën, snowboarden et cetera? Bijna een kwart steekt zijn vinger in de lucht. Ik kies er eentje uit die vervolgens, onder schaterlachen van zijn collegaatjes, omvalt.

Ze gaan gretig met elkaar aan de slag. Bas en ik helpen waar we kunnen. Korte aanwijzingen, zodat iedereen een ervaring mee naar huis kan nemen. Rollen vinden de kinderen altijd leuk om te doen. Ik kleed het wat aan door de oefeningen die we zojuist gedaan hebben achter elkaar te plakken, heel langzaam en met Bas een echte techniek te laten zien. Voorzichtig opbouwen: eerst ushiro ukemi, dan rollen en vervolgens heel rustig een vrije val. Ik laat wat verschillende aanvallen zien van waaruit ik steeds dezelfde techniek doe. Prachtig vonden ze het. Dan vertel ik hoe ontzettend belangrijk het rollen is in aikido; en of ze dat begrijpen? Heftig geknik om ons heen. Okay, dan gaan we eerst eens proberen te rollen. Charlotte, die voor deze gelegenheid speciaal haar witte aikido pak had meegenomen en aangetrokken, wil jij het anders even uitleggen aan je klasgenootjes? Ze springt op en rent direct naar het midden van de mat. Stap voor stap legt ze met klare stem uit hoe je moet rollen - én ze doet het direct voor. Een keer van links naar rechts en een keer de andere kant weer terug. Begrijpt iedereen het? Aan de slag! Bas aan de ene rolmat en ik de andere; de klas in tweeën. We helpen ze een beetje op weg met de eerste bewegingen en daarna moeten ze zelf verder rollen de hele mat af. Het ging uitstekend allemaal. Als laatste nog een techniek met twee handen waar je zonder de ander vast te pakken diegene op de grond kan laten rollen. De ochtend vloog voorbij en we hebben ervan genoten. Als dank kregen we van de leerkrachten van de school allebei een zakje met heerlijke chocola.

REAGEER OP DIT BERICHT

REACTIE PLAATSEN



© 2016 - VARnws - Alle rechten voorbehouden